Sara Stridsberg berättar om österrikiska Nobelpristagaren Elfriede Jelinek
En kväll i litteraturens tecken på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Hör författaren och dramatikern Sara Stridsberg berätta om Nobelpristagaren Jelineks författarskap och betydelse för hennes eget skrivande. Välkommen den 12 oktober till Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Läsmingla också med Ida Linde och Athena Farrokhzad.
Biljettköp och mer information.
Om Sara Stridsberg
Sara Stridsberg utkom senast 2021 med novellsamlingen Hunter i Huskvarna. Hon fick sitt stora genombrott, också internationellt, med romanen Drömfakulteten 2006. Den belönades med Nordiska rådets pris 2007, och 2019 nominerades den till det prestigefyllda Man Booker-priset när den kom ut i England och USA. Med romaner som Beckomberga, Darling River och Kärlekens Antarktis har hon befäst sin ställning som en av våra främsta berättare.
Sara Stridsberg är också verksam som dramatiker, och pjäser som Medealand, Dissekering av ett snöfall och Konsten att falla har spelats runt om i världen. Åren 2016–2018 var Sara Stridsberg ledamot av Svenska Akademien. 2021 valdes hon in till ledamot i Samfundet De Nio.
Om Elfride Jelinek
Elfriede Jelinek, född 1946, tilldelades Nobelpriset i litteratur 2004. Hon räknas till en av de mest uppmärksammade tyskspråkiga författarna. Hon är en säregen och skoningslös skildrare av såväl familjerelationer som samhällsfrågor och har skrivit i de flesta genrer. Hennes mest omtyckta verk är böckerna Älskarinnorna (1975) och Pianolärarinnan (1983). Sedan 1990-talet har dramatiken haft en framträdande plats i hennes arbete. Bland annat har hon skrivit Prinsessdramer: döden och flickan I-V, ett tillägg till världsdramatikens stora kungadramer. 2004 tilldelades hon Nobelpriset i litteratur.
Om novellsamlingen Hunter i Huskvarna
Berättelserna i Hunter i Huskvarna utspelar sig i trånga svenska landskap och ute i världen, mellan barndom och förbrukade liv, mellan sorg och livsgnista, mellan rå verklighet och saga. Det är valar och barer och nedlagda fabriker, det är städer och familjer i ruiner, ensamma divaner och näckrosor och rovdjur, begravningar och hämndbegär och hemliga sällskap och den eviga frågan om förlåtelse. Elva öden som tillsammans skapar en svindlande mytologi om kärlek och överlevnad.
När Vättern öppnar sig som ett isblått skimrande hav, det är när man kommer åkande norrifrån, jag har aldrig sett något sådant någon annanstans, när ljuset slår in i backspegeln då tänker jag att jag är i Los Angeles, att det här är mitt Los Angeles. Jag kör snabbt hela den sträckan, med en förväntan som inte kommer att infrias, men som är där varje gång, som om livet börjar precis där. Den känslan försvinner efter Tokeryd, när världen liksom krymper och sugs in som i en svart säck.