Ödeläggaren på Riksteatern
Christina Herrströms bok Ödeläggaren har dramatiserats. På Riksteaterns scen syns skådespelaren Maria Kulle, känd för bland annat för sin roll i tv-serien Fröken Frimans krig. Lisa Lindén står för regi och manus.
Christina Herrström, född 1959, har skrivit böcker för både vuxna och unga samt dramatik för radio, tv, teater och film. Romanen Tusen gånger starkare Augustnominerades 2006 och filmatiseringen har vunnit en rad internationella priser. Ebba & Didrik och Glappet är de kultförklarade teveserierna som blivit moderna klassiker.
Mer information om pjäsen Ödeläggaren
Om Ödeläggaren
Ödeläggaren är den självupplevda berättelsen om hur författaren Christina Herrström i en kyrka möter en man på gränsen till sammanbrott, efter att allt har tagits ifrån honom. Han berättar om kampen för sin son och försöken att bygga upp en tillvaro för dem båda, men när sommarlovet börjar står han utan hem och riskerar att mista också pojken.
Christina Herrström öppnar sitt hem för dem, men långsamt och metodiskt börjar mannen slå sönder hela hennes tillvaro, och snart får beslutet att hjälpa en medmänniska förödande konsekvenser.
Sagt om boken
"När jag lägger boken ifrån mig har jag hjärtklappning." Martina Montelius, Expressen
"Man läser andlös varenda sida . . . Vad skulle världen vara utan dem som fortfarande tror på andra människor?" Josephine Askegård, Arbetaren
"En nästan outhärdligt smärtsam men livsnödvändig bok." Eva Åström, Expressen
"Då rör den värme som de anhöriga omsluter henne med mig till tårar, då blir Christina Herrström med all sin styrka, kraft och mod äntligen Christina Herrström. Då blir hon legend igen." Clara Block Hane, Svenska Dagbladet
Christina Herrström om boken
Du skrev dagbok under hela den här tiden, hur känns det när du läser anteckningarna idag?
– Det har varit sorglig läsning. Samtidigt har jag känt ömhet och kärlek för den här kvinnan som kämpade så hårt för att försöka förstå och se goda saker. Det har varit hemskt att läsa eftersom jag upprepar sådant Sam har sagt och som jag i min stora rädsla klamrar mig fast vid. Det bödeln säger blir räddningen. Innan jag läste dagböckerna var jag som ett frågetecken inför vad som hade hänt och hade nog riskerat att börja förakt för mig själv för att jag hade tappat bort mig. Men nu ser jag hans metod och manipulation bit för bit och jag vet att han till och med studerade hur man bryter ner en annan människa, material som han lämnade i källaren.
Hur upplever du att vi i samhället bemöter historier om folk som har blivit bedragna på det här sättet?
– Mycket fördomsfullt och på ett föraktfullt sätt. Man förenklar det, och det är farligt. Inte bara för offren utan även för alla som ännu inte är offer. Det finns en nedsättande ton i det hela, som att man hånar offret. Man får skylla sig själv. Många, både kvinnor och män, får sina liv skövlade av psykopatiska medmänniskor men förblir tysta samhället har en klar tendens att lägga skulden på offret, precis som i sexbrott. Då går man ödeläggarnas ärenden.
Har din egen tilltro till människan påverkats av den här upplevelsen?
– Jag tror nog att min tilltro finns kvar. Jag har sett mycket lojalitet och kärlek bland de flesta. Men jag är oerhört vaksam på nya människor som jag inte känner. Det borde alla vara. Vi tror att vi känner igen ondska, men när vi knappt vågar erkänna att somliga människor har en skada som aldrig går att läka, men som i sin praktik alltid blir ondska, kommer vi fortsätta att falla offer.