Albert Bonniers Förlag, 2023-01-29

Foto: Gustav Bergman

Lina Wolff nomineras till DN:s kulturpris 2023

Kulturredaktionens kritiker på Dagens Nyheter har nu utsett sina favoriter i genrerna musik, film, scenkonst, litteratur och konst. En av de nominerade till DN:s kulturpris 2023 är författaren och översättaren Lina Wolff. Hon nomineras för den senaste romanen Djävulsgreppet.

Motiveringen:

Djävulsgreppet sliter utan pardon läsaren med sig in i mörkret, till historien om en kvinna som lever med en våldsam man. Temperaturen är på helvetesnivå och galenskapen är ögonöppnande. Det krävs en mästare som Lina Wolff för att göra stor smärta till ett oemotståndligt romanäventyr.

Lina Wolff om att skriva romanen:

– Det var som att skriva med ett rakblad i munnen. Eller som att åka rodel rakt in i mörkret.

Läs hela intervjun här.

Om Lina Wolff

Lina Wolff, född 1973, är bosatt i Lund och har tidigare varit bosatt i Italien och Spanien där hon jobbat som tolk och handelsagent. Hennes bok De polyglotta älskarna (2016) belönades med bl. a. Augustpriset för bästa skönlitterära bok. Köttets tid (2019) blev även den lovordad i pressen samt nominerad till Sveriges Radios romanpris. Lina Wolff har också belönats med Aftonbladets litteraturris 2020 och PiratenPriset 2020. Djävulsgreppet nominerades till Augustpriset 2022.

Om Djävulsgreppet

En kvinna anländer till Florens där allt tycks henne främmande och överväldigande. Tegeltaken, kyrktornen, alla älskande par. Mannen hon har träffat. Hon tänker att hon själv kommer från en mycket karg trakt, har mycket att lära, och att han kan vara den som tinar den bottenfrusna jorden inom henne.

Det här är berättelsen om de två, om deras kroppar och sinnen. Om hennes grepp om honom, och hans allt hårdare grepp om henne. Djävulsgreppet.

Sagt om boken

”… så snillrik, så rolig, så oförutsägbar. Så tät och atmosfärisk …” Rebecka Kärde, Dagens Nyheter

”… årets kanske bästa svenska roman.” Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten

”Rakt igenom är det gastkramande läsning och gestaltningen balanserar mästerligt mellan litterärt hisnande och saklig rapport.” Barbro Westling, Aftonbladet

”… så snillrik, så rolig, så oförutsägbar. Så tät och atmosfärisk …” Dagens Nyheter

”… årets kanske bästa svenska roman.” Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten