Judith Kiros tilldelas Sveriges Radios Lyrikpris
Författaren och journalisten Judith Kiros tilldelas Sveriges Radios Lyrikpris 2024 för diktsamlingen Det röda är det gränslösa. Prismottagaren presenterades under Litteraturveckan i P1.
Motiveringen:
Ett visionärt raseri strömmar över sidorna när medeltida helgonlegender flätas samman med en igenkännlig vardag i Judith Kiros "Det röda är det gränslösa". Beskt, humoristiskt och briljant frammanas en samtid och tidlöshet som flimrar av både ljus och beckmörker.
Judith Kiros:
– Det känns otroligt fint att ha fått priset – och överraskande. Jag trodde nog att ämnet var lite väl nischat!
Om priset
Sveriges Radios Lyrikpris är landets äldsta och ett av de mest välrenommerade. Prissumman är på 30 000 kronor. Första pristagaren var Nelly Sachs 1958. 2023 gick priset till ”Ingenstans mitt segel” av Ingela Strandberg.
Om författaren
Judith Kiros, född 1989, debuterade 2019 med den uppmärksammade poesiboken O, som nominerades till både Sveriges Radios lyrikpris, Katapultpriset och Borås Tidnings debutantpris. Kiros är även verksam som översättare och kritiker, samt doktorerar i engelsk litteratur vid Karlstads universitet. Judith Kiros tilldelades SvB:s litteraturpris 2023 för Det röda är det gränslösa.
Om Det röda är det gränslösa
Det röda är det gränslösa utgår från anakoretens situation. Ordet anakoret kommer av grekiskans uttryck för att dra sig tillbaka och betecknar en religiös eremit, som oftast isolerar sig i anslutning till en kyrka. Den medeltida anakoreten Julian of Norwich (1343–?) skrev Revelations of Divine Love – den första boken på engelska författad av en kvinna – som skildrar de uppenbarelser hon fick av Kristus.
Det röda är det gränslösa förhåller sig fritt till Norwichs intensiva texter och består av både ”uppenbarelser” och dikter där ett jag talar från vår samtid. En drabbande, smärtsam men även rolig bok som med lätthet rör sig mellan olika texttyper och stilnivåer.
Sagt om boken
"Det är sylvasst och roligt. (...) Dessutom innehåller det röda är det gränslösa inte en enda dålig dikt. Faktiskt är den det bästa jag läst i poesiväg på länge." /Saga Wallander, Göteborgs-Posten
"Kiros dikter är ett utforskande av lidandets eventuella möjligheter. I detta lidande speglas samtidspolitik, vardagsliv och utbrott mot Försäkringskassan. (...) Det är smärtan i sig som bär mening, men bara när den processas genom språket. (...) Prosaförfattarna kan visserligen vittna, i bästa fall gestalta, men de kan sällan transformera en helvetesvandring till upprorisk överlevnad.
Kiros visar att poeter kan göra guld av vilken skit som helst. Därför är poesin livsviktig. Hur kunde jag glömma det? Och inte bara jag, varför har så många missat denna urkraft? Jag är stenhårt övertygad om att Judith Kiros storslagna diktsamling kan bidra till att ändra på den saken." /Aase Berg, Dagens Nyheter
"Hennes språk leker sig fram, böjligt och briljant. Det ger en paradoxal lätthet åt dessa texter om det allra tyngsta. (...) den religiösa uppenbarelsen som återkommande form håller samman texten. Den suger mig in i sig som en organisk kropp. Jag uppslukas av den. Här finns så oerhört mycket att hämta. Filosofi och skönhet, äckel och vanmakt, Gud och död, allt hänger samman. (...) Det röda i bokens titel står för revolt mot samhällets dödsdrift – och för blodet som en dag ska sluta pumpa igenom oss." /Maria Küchen, Sydsvenskan
"Lekfullt bråkar hon med Julians ljusa gudstro. (...) Att läsa den är som att tumlas runt av milda vindar och vågor. (...) med sin nya diktsamling tar [Kiros] ett stort, originellt och besynnerligt kliv som poet." /Lidija Praizovic, Aftonbladet