Johanne Lykke Naderehvandi nomineras till Stregapriset
Johanne Lykke Naderehvandi nomineras till det prestigefyllda italienska priset Premio Strega Europeo för romanen Strega. Boken är en av fem nominerade skönlitterära böcker översatta till italienska och utgivna 2022. Översättningen till italienska är gjord av Andrea Stringhetti. Prismottagaren tillkännages i juni.
Om Strega
Tillsammans med åtta andra unga kvinnor anländer Rafa till den lilla bergorten Strega för att arbeta på det majestätiska Hotel Olympic. Av den strikta personalen får de lära sig att servera och stryka, laga mat och bädda rent, trots att de aldrig kommer några gäster. De unga kvinnorna anpassar sin rytm till de mörka korridorerna, de ståndaktigt ödsliga sviterna, till sällskapsrummen där dammet rör sig i eftermiddagssolen. På lediga stunder blickar de över trakten, bort mot de dova bergen och nunneklostret. Men bakom den kontrollerade ytan döljs bultande liv, och hotet om våld, det slutgiltiga.
Johanne Lykke Naderehvandi
Johanne Lykke Naderehvandi, född 1987, debuterade 2017 med Natten som föregick denna dag som 2020 följdes av Strega, som både nominerades till Svenska Dagbladets litteraturpris och Nordiska rådets pris. Strega är översatt till tio språk. Lykke Naderehvandi är även verksam som översättare. Johanne Lykke Naderehvandi har nyligen utkommit med en med en ny roman Röd sol. En kärlekshistoria och en familjetragedi, författad med en särpräglad precision.
Om Röd sol
India och Kallas hälsar på Kallas barndomsvän i hennes stora hus vid havet. Det är sensommar och hettan är outhärdlig. I skymningen knackar tre barn på dörren, ensamma och utan någonstans att ta vägen. De får komma in för natten, men när en våldsam brand bryter ut i bergen tvingas de bli kvar. Utan att någonsin ha önskat det blir India och Kallas bundna vid pojkarna. De börjar hänge sig åt den sortens kärlek och omsorg som vanligtvis är förbehållna föräldrar, i skuggan av det oundvikliga som hela tiden kryper närmare.
Sagt om boken
"Johanne Lykke Naderehvandi behåller i 'Röd sol' sin stilistiska egenart, det är allvarligt, tätt och mörkt – ödesmättat." DN