Johanna Ekström publicerad i tidskriften The New Yorker
Författaren och konstnären Johanna Ekström har fått sin novell Listening for the click publicerad i den amerikanska tidskriften The New Yorker. The New Yorker publicerar reportage, kritik, essäer, poesi och fiktion. Tidskriften utkom första gången 1925.
Johanna Ekström, född 1970, bor och arbetar i Stockholm. Hon är främst verksam som författare men är också konstnär. När Johanna Ekström debuterade som 22-åring med diktsamlingen Skiffer prisades hon av kritiker för sin språkliga mognad och sitt pregnanta bildspråk. Efter debuten har ytterligare tolv böcker följt.
Senast utgivningen
Den uppmärksammade Om man håller sig i solen utkom 2012 Där hon berättade om sin uppväxt i en känd kulturfamilj. Dagbok 1996–2002 (2016) är en naturlig fortsättning på den boken. Dagbok 1996-2002 utkom 2016 och utgör en naturlig fortsättning på Om man håller sig i solen. Här har hon hunnit bli några och tjugo. Hon har kommit ut med sin tredje diktsamling och arbetar hårt för att etablera sig som författare och konstnär. Hon har begåvningen, kontakterna och de materiella förutsättningarna. Samtidigt skaver oron och tvivlet mot den lyckosamma ytan. ”Boken är ett konstverk med många förgreningar", skrev Sigrid Combüchen i Sydsvenska Dagbladet.
I sin senaste bok Meningarna (2020) skriver Johanna Ekström om att vårda en mamma och hur sjukdomen fick hennes mamma tystna, om ensamhet, sorg och kärlek, hopplöshet och ilska, om språkets möjligheter och omöjligheter.
"Språket var en sådan stor del av hennes person. Nu när det är borta blir den en sorts minnesförlust även för mig".
Den handlar också om mor- och dotterrelationen. Johanna undviker själv att skriva om sin egen dotter, utan mer om känslorna kring moderskap och oron att upprepa mönster.
Sagt om Meningarna
"Jag sätter hundöron och stryker under. Meningar som: "Jag är inte en dålig dotter. Jag är en dålig mor åt det kärlekshungrande och förbisedda barn som lyser genom hennes ansikte" fångar med smärtsam exakthet den sörja av skuld, kärlek och vrede som en behövande mor kan skapa hos ett otillräckligt älskat barn. ... hennes berättelse om sin mor bär på både vrede och ömhet, sorg och kärlek och irritation över hur tiden och livet äts upp av en relation lika oundviklig som att andas." Jenny Aschenbrenner, Svenska Dagbladet
"Alla dessa mammaböcker att vara tacksam över. ... Den skamliga vreden fångas så väl, vreden över att ha förlorat sitt tidsvittne, vreden över all tid som passerar medan dottern går och går till sin mamma utan att komma fram. Vreden hos den sjuka som vet - bortom språket - att hon borde vara tacksam men vill ha sitt liv tillbaka. ... 'Meningarna', som nog är det bästa hon gjort. Det är en friktionsrik känsloundersökning om våldet i omsorgen, om den slags odödlighet - människan som skal - som uppstår när minnena blir oåtkomliga för språket." Ulrika Milles, SVT Nyheter
"Var och en som har, har haft, kommer att få, eller bli, en åldrande förälder har mycket att fundera på efter läsningen av Johanna Ekströms lysande roman 'Meningarna'. Jag håller den för att vara en av de viktigaste böckerna i år. ... Här gäller kött och blod, här gäller inte några sentimentala suckar. Här är allt konkret, tydligt, öppet för moraliskt ifrågasättande och på ett ytterst njutbart språk problematiserat när det handlar om hur vi förhåller oss till de äldre som av släktskap, konvention eller affektion står oss nära." Christian Swalander, Borås Tidning
"Att mor och dotter delvis lever kvar i det språkets fängelse som är undvikandets språk är uppenbart, men det är också den enda plats de har. När den insikten faller på plats börjar jag förstå varför jag tycker om boken och läser med en klump i halsen ..." Malin Lindroth, Göteborgs-Posten
"Men på vägen blev det 'Meningarna'. Som måste skrivas. Och som det är en ynnest att få läsa." Katarina Wikars, SR Kulturnytt
"... en fängslande skildring, outsägligt fin i sitt språkliga uttryck. Ekströms ord får fatt i det mest svårgripbara. ... Boken lyfter dessutom breda angelägenheter; den har relevans inte bara för Johanna Ekström och andra med hennes ovanliga bakgrund. ... Som litterärt verk betraktat håller 'Meningarna' mycket hög klass." Klas Hemlin, Sydsvenskan