Jens Lapidus tillbaka med ett mörkt dystopiskt drama: Paradis city
Sedan debuten med Snabba cash 2006 har Jens Lapidus böcker översatts till över 30 språk och filmatiseringarna av de tre titlarna i Stockholm Noir-sviten har blivit stora publik- och kritikerframgångar, liksom tv-serien baserad på den trilogi som 2017 avslutades med Top dogg. Jens Lapidus nya roman Paradis city är en stenhård actionladdad skildring av ett Sverige som håller på att falla i sär.
Rasmus Klamas, BTJ-häfte nr 4, 2021: "Det är en storslagen historia, men den blir aldrig otrolig eller bombastisk utan håller sig alltid på rätt sida gränsen. Paradis city är en säregen thriller som håller läsaren på konstant helspänn."
Om Paradis city
Sverige i en nära framtid. Segregationen har löpt amok och motsättningarna exploderat: för att skydda resten av samhället har murar byggts runt no-gozoner där invånarna kontrolleras genom ”särområdeslagar”. Största området är Järva, även kallat Paradis city. När inrikesministern ska hålla sitt valtal där händer det som inte får hända: kravallstaketen vräks omkull, skottlossning utbryter och hon förs bort av maskerade män. Politisk härdsmälta hotar och polisen står handfallen. Men ledningen vill ha lösningar, oavsett metod. Den anhållne Emir skickas in för att hitta ministern. En gång var han legendarisk MMA-fighter, idag lider han av njursvikt. Hållhaken är obarmhärtig: utan dialys dör han inom fem dagar.
Se en intervju med Jens
Lyssna på Jens i Pocketpodden
Jens Lapidus universum i rörligt format
Premiär i början av april
Finns på CMore
Röster om tidigare böcker:
Om Top dogg:
”... här är en författare som övertygar. Jens Lapidus är trovärdig i alla läger, har en tonträff som ingen annan och har ju faktiskt skapat ett eget språk.” Maria Näslund, Göteborgs-Posten
”... en sommarthriller som bränns som stekhet asfalt mot nakna fötter. /.../ trilogin som helhet är grymmaste svenska Stockholmsromanerna.” Bodil Juggas, Arbetarbladet
Om STHLM DELETE:
”... jag kan inte sluta vända blad.” – Olle Kvarnsmyr, Aftonbladet
”Ingen svensk deckarförfattare har ett språk som känns mer samtida och gatuförankrat.” – Jan Gradvall, DI Weekend
Om Vip-rummet:
”Ambitionen att vara en Biblioteksgatans och Brandbergens Balzac, att göra ett tvärsnitt genom det tidiga 2000-talets svenska klassamhälle. Det är de sociala koderna, symbolerna och moralsystemen som intresserar brottmålsadvokaten Lapidus. Det är hans blick för dessa fenomen som placerat honom i det tunna elitskiktet i den svenska deckarligan.” Per Svensson, Sydsvenskan