Jerker Virdborg prisas av Svenska Akademien
Jerker Virdborg tilldelas Ole och Ann-Marie Söderströms pris 2020. Priset, som delas ut av Svenska Akademien, utgår ur Stiftelsen Ole och Ann-Marie Söderströms fond och skall tilldelas ”en författare av hög litterär förtjänst”. De senaste mottagarna av priset har varit Stefan Lindberg (2014), Nils Håkanson (2017) och Malin Kivelä (2019). Prissumman är 45 000 kronor.
Om Jerker Virdborg
Jerker Virdborg är född 1971 och bosatt i Stockholm. Efter debuten med novellsamlingen Landhöjning två centimeter per natt 2001 utkom året därpå romanen Svart krabba som tilldelades tidningen Vi:s litteraturpris, översattes till flera språk och ska nu filmas med beräknad premiär 2022. Han har därefter publicerat ett flertal hyllade böcker, däribland Försvinnarna (2005), Skyddsrummet Luxgatan (2015) och Sommaren, syster (2017). Tillsammans med Ingrid Elam har han varit redaktör för antologin Svenska Noveller: Från Almqvist till Stoor, utgiven 2018. Jerker Virdborgs senaste bok Mamma i soffa utkom i september.
Om Mamma i soffa
Ett helt vanligt besök i en helt vanlig möbelbutik utvecklar sig snart till något högst ovanligt. När det blir dags att åka vägrar mamman att bryta upp från soffan hon satt sig i: »Jag går ingenstans.« Berättelsen som följer är lika dråplig som tragisk; de vuxna barnen gör allt för att mamman ska lämna butiken medan mysterierna i den gamla lokalen tätnar.
Den spöklika Mamma i soffa visar på en ny sida av Jerker Virdborgs berättande, både komisk och existentiellt uppfordrande söker den svar på frågor som alla måste ställa sig: Vad innebär det att vara någons förälder? Vad innebär det att vara någons barn?
Sagt om Mamma i soffa
”Det är svårt att lägga ifrån sig en roman av Jerker Virdborg, drivet är alltid imponerande. Så även den här gången.” Blekinge Läns Tidning
”För ju längre läsningen pågår desto mer inser jag att den här märkliga och vackert konstruerade berättelsen är en sjö med djup botten, och att man måste tänka på den lång tid efter att de 253 sidorna har tagit slut.” Svenska Dagbladet
”Jerker Virdborg visar åter sitt mästerskap när det gäller att osäkra läsupplevelsen.” Ystads Allehanda
”Virdborgs språk är perfekt avvägt och binder in en enorm smärta. Den skeva stämningen stegras hela tiden, utan att något egentligen händer - det diffusa obehaget växer, de magiska och oförklarliga elementen blir allt fler, tills allting på något sätt uppgår i smärta och i ljus. De avslutande scenerna är inget mindre än storslagen romankonst. Mamma i soffa är helt klart Virdborgs mest fulländade verk hittills och det bästa jag läst inom svensk prosa på mycket länge." Göteborgs-Posten